ST. PETER’S KİLİSESİ – RİGA
Aziz Petrus Kilisesi (Letonca: Svētā Pētera Evaņģēliski luteriskā baznīca, Almanca: St. Petrikirche) Letonya’nın başkenti Riga’da Aziz Petrus’a adanmış bir Lutheran kilisesidir. Letonya Evanjelik Lutheran Kilisesi’nin bir bölge kilisesidir.
TARİH
Aziz Petrus Kilisesi’nden ilk kez 1209 yılına ait kayıtlarda bahsedilmektedir. Kilise, kâgir inşa edilmiştir ve bu nedenle o yıl Riga’da çıkan bir şehir yangınında hasar görmemiştir. Kilisenin tarihi üç ayrı döneme ayrılabilir: ikisi Gotik ve Romanesk yapı stilleriyle, üçüncüsü erken Barok dönemle ilişkilidir. Kilisenin orta bölümü, ilk dönemi kapsayan 13. yüzyılda yapılmıştır. Bu döneme ait yegâne kalıntılar, dış nef duvarlarında ve nefteki birkaç sütunun iç kısmında yer alır ve bu sütunların etrafına daha sonra daha büyük sütunlar inşa edilmiştir.
İKİNCİ İNŞAAT DÖNEMİ
İkinci dönem, Rostock’tan usta inşaatçı Johannes Rumeschottel’in Rostock’taki St. Kutsal alan 1409’da neredeyse bitmişti, ancak Polonya-Litvanya-Töton Savaşı nedeniyle tamamlandı ve yalnızca 1419’da tahsis edildi. Diğer inşaat işleri 1420’de veba nedeniyle kesintiye uğradı ve 1430’larda yeniden başladı. 13. yüzyıl kilisesi, yeni inşa edilen kutsal alana uyacak şekilde 1456-66’da yeniden inşa edildi. Her iki yapı da 1470’lerde birleştirildi, böylece üç koridorlu ve süslü tonozlu tavanlı güçlü bir bazilika yaratıldı. Eski çan kulesi 1456’da değiştirildi ve 1477’de yeni kuleye bir çan asıldı. Kuleye 1491’de kilisenin ön cephesiyle birlikte siluete hâkim olan 136 metrelik (446 ft) sekizgen bir kule eklendi. Riga’nın. Kule 11 Mart 1666’da çöktü, komşu bir binayı yıktı ve sekiz kişiyi enkaza gömdü. Yeni bir kulenin temel taşı 29 Haziran 1667’de atıldı.
ÜÇÜNCÜ İNŞAAT DÖNEMİ
Üçüncü inşaat dönemi, batı cephesinin ve yeni kulenin inşasıyla 1671–90’a kadar uzanıyor. Çatı, tonozlu tavanlar ve mobilyalar da bu süre içinde yenilenmiştir. Riga’nın Hollanda doğumlu inşaat ustası Jacob Josten, kuleyi tasarladı ve inşaatına nezaret etti, Nisan 1671’de usta duvarcı Heinrich Henicke tarafından başlandı. Josten, 1675’te Riga’nın bir sonraki usta inşaatçısı olan Rupert Bindenschu (1645–1698) tarafından değiştirildi. Kule 1677’de tamamlandı, ancak kilisenin içi ile birlikte 21 Mayıs 1677’de şehir çapında çıkan bir yangın sırasında yıkıldı. Bindenshu, 1677-79’da sonraki onarımları denetledi: tonozlu ahşap tavanlar, eski duvar tonozlu tavanların yerini aldı ve çatı, pencereler, iç mekân ve mobilyalar değiştirildi veya yenilendi. Yenilenen kilisede ilk ayin 14 Eylül 1679’da gerçekleşti. Kulenin yenilenmesi 1686’da başladı ve şehir mühendisi Friedrich S. von Dahlen tarafından tasarlandı. Belediye meclisi, yarı bitmiş kuleyi onaylamadı ve bu nedenle 1688’de yıkıldı. Daha sonra Bindenshu tarafından tasarlanan 148 metrelik (486 ft) bakır çatılı yeni bir kule inşa edildi. 10 Mayıs 1690’da kulenin tepesine bir küre ve horoz yerleştirildi. Bu kule, o zamanlar Avrupa’nın en yüksek ahşap yapısıydı. Kilisenin batı cephesi de 17. yüzyılın sonlarında değiştirilmiştir. Tuğla konstrüksiyon Salaspils ve Koknese’den gelen kırmızımsı kireçtaşı ile kaplanmış ve cephe Gotland taşından volütler, pilasterler, kornişler, vazolar ve bordürlerle süslenmiştir. 1692’de Riga Şehir Meclisi, Bindenshu ve duvarcı Andreas Peterman tarafından üç özdeş portal için bir tasarımı onayladı. Tüccar Klaus Mistett, H. Henneken, Johann Daniel Schauss, Johann Gerwin ve diğer birkaç heykeltıraş tarafından inşa edilen portalları finanse etti. Portallar, Barok tarzı kireçtaşı heykellerle süslenmiştir. 1694’te L. Martini, Amsterdam’dan bir glockenspiel ile yeni bir kule saati kurdu.
İLK REKONSTRÜKSİYON
Yakın zamanda yenilenen kilise sadece 29 yıl hizmet verdi, 10 Mayıs 1721’de kuleye ve kiliseye yıldırım çarptı ve ateşe verdi. Yangından sonra sadece kilise ve kule duvarları ayakta kaldı. Kilisenin yeniden inşası, usta marangoz Tom Bochum ve usta duvarcı Kristofer Meinert’in yönetiminde hemen başladı. 1723’te binanın zaten geçici bir çatısı vardı. Johann Heinrich Wilbern, 1740 yılında projenin denetimini devraldı ve onun yönetimi altında 1746’da 120,7 metrelik (396 ft) yeni bir kule inşa edildi. Çan kulesi bakır levha ile kaplandı ve horoz 1746-47’de yaldızlandı. Christoph Haberland, 1793 yılında İtalya’da inşa edilen kilise için yeni bir mermer minber tasarladı. 1794 yılında Haberland, nefin orta bölümlerindeki ahşap tonozlu tavanları yeniledi. 1885 yılında mimar Reinhold Georg Schmaeling (1840–1917) yönetiminde iç duvarlar sıvanmış ve sütunların alt kısımları meşe panellerle kaplanmıştır.
İKİNCİ REKONSTRÜKSİYON
Topçu ateşi, 29 Haziran 1941’de kiliseyi yok etti. Koruma ve yenileme, 1954’te mimar Pēteris Saulītis’in araştırmasıyla başladı. Çalışma, 1967’den 1983’e kadar Saulītis ve mimar Gunārs Zirnis’in yönetiminde gerçekleştirildi. Yenileme, metal kule çerçevesi ile başladı. 21 Ağustos 1970’te kulenin tepesine bir horoz – önceki horozun ve toplamda yedinci horozun tam bir kopyası – yerleştirildi. Yenilenen kule saati, Temmuz 1975’te zamanı göstermeye başladı. Geleneğe göre, sadece bir akrep var. Çan müziği 1976’da başladı; Letonya halk ezgisi “Riga dimm”i günde beş kez çalıyor ve her saat başında çanlar çalıyor. Kule, ziyaretçilerin 72 metre (236 ft) yükseklikten Riga’yı görmesini sağlayan bir asansöre sahiptir. Kilisenin içinin yenilenmesi 1984’te sona erdi. Polonyalı “PKZ” şirketi 1987-91’de ana cepheyi ve portalları restore etti. Aziz Petrus’un Letonyalı Lutheran cemaati, 1991 yılında kilisede ayinlerine yeniden başladı ve kilise, 4 Nisan 2006’da Letonya Evanjelik Lutheran Kilisesi’nin mülkiyetine iade edildi.
Dünya Savaşı sırasında, kilise, Riga’dan Almanlar tarafından Włocławek kasabasına götürülen ve “Heim ins Reich” eylemi sırasında ilhak edilen Polonya topraklarına yeniden yerleştirilen önemli bir kültürel miras nesnesini – 1596’da yapılmış etkileyici bir bronz şamdan – kaybetti. Daha önce ayaklı fener olarak adlandırılan 310 cm yüksekliğinde ve 378 cm genişliğindeki şamdan, Riga Belediye Meclisi tarafından metal kurucusu Hans Meyer’in Riga dökümhanesinden sipariş edildi. Savaştan sonra, Włocławek’in Varsayım Aziz Meryem Bazilikası Katedrali’nde sergilendi. 1 Mart 2012’de Geç Rönesans sanatının bu parçası, kültürel varlıkların ülkesine geri gönderilmesine ilişkin bir anlaşmanın sonucu olarak eski evine döndü. Kilisenin tepesindeki horoz heykeli 158 kg ağırlığında ve heykele altın kaplamak için 140 gram altın kullanıldı.
Kaynak: Vikipedi, özgür ansiklopedi